Przejdź do głównej zawartości

JAKA JEST TWOJA KOMUNIKACJA W ZESPOLE




JAKA JEST TWOJA KOMUNIKACJA W ZESPOLE
  
Test pochodzi z książki Beaty Rzepki



Przeczytaj poniższe zdania i zaznacz na ile określają ciebie i twoje zachowanie w pracy. Odpowiedz szczerze ze stanem faktycznym, a nie z twoimi wyobrażeniami. Trafność wyraź skalą dając odpowiednią odpowiedź, następnie zsumuj punkty.



1-oznacza „wcale” ,  2-„rzadko”, 3- „czasami”, 4- „często”, 5- „bardzo często”





Gdy piszę notatkę, e-mail staram się nadmiernie nie rozpisywać, aby odbiorca nie tracił czasu na czytanie zbędnych rzeczy. Podaję tylko te szczegóły, które są niezbędne dla komunikatu.

1/2/3/4/5

Staram się z góry przewidywać i zauważać możliwe przyczyny nieporozumień i od razu je niweluje.
1/2/3/4/5

Jeśli czegoś nie rozumiem staram się od razu to zakomunikować, aby mieć szanse na uzyskanie dodatkowych wyjaśnień.
1/2/3/4/5


Mam poczucie, że ludzie rozumieją co do nich mówię
1/2/3/4/5

Zanim powiem to co myślę zastanawiam się jak druga strona odbierze moją wypowiedź.
1/2/3/4/5

Inni lubią ze mną rozmawiać.

1/2/3/4/5

Gdy ludzie mówią do mnie staram się spojrzeć na  sytuację z ich punktu widzenia.

1/2/3/4/5

Do skomplikowanych, złożonych spraw staram się nie używać e-maila.

1/2/3/4/5

Zazwyczaj wiem jaka jest rzeczywista intencja kogoś, kto się ze mną komunikuje, nawet jeśli otwarcie jej nie ujawnia.

1/2/3/4/5

Po napisaniu raportu, notatki przeglądam je szybko aby wyłapać literówki i wysyłam tekst już poprawiony.

1/2/3/4/5

Gdy rozmawiam z ludźmi zwracam uwagę na ich język ciała.

1/2/3/4/5

Staram się wyrażać gramatycznie i budować jasne zdania.

1/2/3/4/5

W razie potrzeby używam wykresów i rysunków, żeby lepiej wyrazić swoje myśli.

1/2/3/4/5

Zanim zacznę się z kimś komunikować, myślę o tym czego dana osoba powinna się dowiedzieć i w jaki sposób najlepiej to przekazać.

1/2/3/4/5

Kiedy ktoś do mnie mówi, słucham rozmówcy, a nie myślę o tym co odpowiem za chwilę.

1/2/3/4/5

Zanim przekażę informację zastanawiam się w jak najwłaściwszy sposób ja przekazać: e-mail, telefon,

1/2/3/4/5

Staram się pomóc ludziom zrozumieć treści, o których mówię. To minimalizuje nieporozumienia i pozwala na lepsze zrozumienie.

1/2/3/4/5

Biorę pod uwagę różnicę osobowościowe w mojej komunikacji z innymi
1/2/3/4/5



 PRZECZYTAJ WYNIKI 
 
ODPOWIEDZI



Uzyskanych 67-90 punktów



Świetny wynik! Bardzo dobrze rozumiesz, jak przebiega proces skutecznego komunikowania się. Świetnie radzisz sobie zarówno jako nadawca jak i odbiorca komunikatu. Wybierasz dobre kanały komunikacji, przewidujesz problemy komunikacyjne, dbasz o przejrzystość przekazu i potrafisz słuchać innych. Jesteś obdarzony przez współpracowników szacunkiem i zaufaniem. Jako szef stanowisz obiekt zazdrości członków innych zespołów.



Uzyskanych 43-66 punktów



Potrafisz dość sprawnie komunikować się z innymi. Czasami jednak ku własnemu zdziwieniu masz problemy komunikacyjne. Warto byś spojrzał z dystansu na sposób w jaki porozumiewasz się z ludźmi i przemyślał swoją rolę jako przekaźnika w wysyłaniu i odbieraniu komunikatów od innych. Możesz też poprosić kogoś zaufanego o informację zwrotną na temat swoich kompetencji komunikacyjnych.



Uzyskałeś 18-42 punktów



Komunikacja nie jest twoją mocną stroną. Powinieneś pracować nad jej usprawnieniem i nad rozwojem własnych kompetencji  w tym zakresie. Wyrażasz się nie dość jasno. Możliwe że również odbierasz komunikaty w niewłaściwy sposób. To powoduje, że komunikowanie się z tobą jest nieefektywne. Jeśli zarządzasz ludźmi powinieneś jak najszybciej podnieść i usprawnić swoje kompetencje. Dzięki czemu twój zespół stanie się bardziej skuteczny.