JAKA JEST TWOJA KOMUNIKACJA W
ZESPOLE
Test pochodzi z książki Beaty
Rzepki
Przeczytaj poniższe zdania i zaznacz na ile
określają ciebie i twoje zachowanie w pracy. Odpowiedz szczerze ze stanem
faktycznym, a nie z twoimi wyobrażeniami. Trafność wyraź skalą dając
odpowiednią odpowiedź, następnie zsumuj punkty.
1-oznacza „wcale” , 2-„rzadko”, 3- „czasami”, 4- „często”, 5-
„bardzo często”
Gdy piszę notatkę, e-mail
staram się nadmiernie nie rozpisywać, aby odbiorca nie tracił czasu na
czytanie zbędnych rzeczy. Podaję tylko te szczegóły, które są niezbędne dla
komunikatu.
|
1/2/3/4/5
|
Staram się z góry
przewidywać i zauważać możliwe przyczyny nieporozumień i od razu je niweluje.
|
1/2/3/4/5
|
Jeśli czegoś nie rozumiem
staram się od razu to zakomunikować, aby mieć szanse na uzyskanie dodatkowych
wyjaśnień.
|
1/2/3/4/5
|
Mam poczucie, że ludzie
rozumieją co do nich mówię
|
1/2/3/4/5
|
Zanim powiem to co myślę
zastanawiam się jak druga strona odbierze moją wypowiedź.
|
1/2/3/4/5
|
Inni lubią ze mną
rozmawiać.
|
1/2/3/4/5
|
Gdy ludzie mówią do mnie
staram się spojrzeć na sytuację z ich
punktu widzenia.
|
1/2/3/4/5
|
Do skomplikowanych,
złożonych spraw staram się nie używać e-maila.
|
1/2/3/4/5
|
Zazwyczaj wiem jaka jest
rzeczywista intencja kogoś, kto się ze mną komunikuje, nawet jeśli otwarcie
jej nie ujawnia.
|
1/2/3/4/5
|
Po napisaniu raportu,
notatki przeglądam je szybko aby wyłapać literówki i wysyłam tekst już
poprawiony.
|
1/2/3/4/5
|
Gdy rozmawiam z ludźmi
zwracam uwagę na ich język ciała.
|
1/2/3/4/5
|
Staram się wyrażać
gramatycznie i budować jasne zdania.
|
1/2/3/4/5
|
W razie potrzeby używam
wykresów i rysunków, żeby lepiej wyrazić swoje myśli.
|
1/2/3/4/5
|
Zanim zacznę się z kimś
komunikować, myślę o tym czego dana osoba powinna się dowiedzieć i w jaki
sposób najlepiej to przekazać.
|
1/2/3/4/5
|
Kiedy ktoś do mnie mówi,
słucham rozmówcy, a nie myślę o tym co odpowiem za chwilę.
|
1/2/3/4/5
|
Zanim przekażę informację
zastanawiam się w jak najwłaściwszy sposób ja przekazać: e-mail, telefon,
|
1/2/3/4/5
|
Staram się pomóc ludziom
zrozumieć treści, o których mówię. To minimalizuje nieporozumienia i pozwala
na lepsze zrozumienie.
|
1/2/3/4/5
|
Biorę pod uwagę różnicę
osobowościowe w mojej komunikacji z innymi
|
1/2/3/4/5 |
PRZECZYTAJ WYNIKI
ODPOWIEDZI
Uzyskanych 67-90
punktów
Świetny
wynik! Bardzo dobrze rozumiesz, jak przebiega proces skutecznego
komunikowania się. Świetnie radzisz sobie zarówno jako nadawca jak i
odbiorca komunikatu. Wybierasz dobre kanały komunikacji, przewidujesz
problemy komunikacyjne, dbasz o przejrzystość przekazu i
potrafisz słuchać innych. Jesteś obdarzony przez współpracowników
szacunkiem i zaufaniem. Jako szef stanowisz obiekt zazdrości członków
innych zespołów.
Uzyskanych 43-66
punktów
Potrafisz
dość sprawnie komunikować się z innymi. Czasami jednak ku
własnemu zdziwieniu masz problemy komunikacyjne. Warto byś spojrzał z
dystansu na sposób w jaki porozumiewasz się z ludźmi i przemyślał swoją
rolę jako przekaźnika w wysyłaniu i odbieraniu
komunikatów od innych. Możesz też poprosić kogoś zaufanego o informację
zwrotną na temat swoich kompetencji komunikacyjnych.
Uzyskałeś 18-42
punktów
Komunikacja nie jest twoją mocną stroną. Powinieneś pracować nad jej
usprawnieniem i nad rozwojem własnych kompetencji
w tym zakresie. Wyrażasz się nie dość jasno. Możliwe że również
odbierasz komunikaty w niewłaściwy
sposób. To powoduje, że komunikowanie się z tobą jest nieefektywne.
Jeśli zarządzasz ludźmi powinieneś jak najszybciej podnieść i usprawnić
swoje kompetencje. Dzięki czemu twój zespół stanie się
bardziej skuteczny.
