Przejdź do głównej zawartości

Prawdziwy kolor sukcesu. Autor: Małgorzata K.




Na co dzień otacza nas niezliczona paleta barw, do których ze względu na brak wiedzy nie przykładamy wagi. Jednak ta niewidzialna wiązka światła może mieć duży wpływ na nasze zdrowie, życie prywatne, a nawet sukces zawodowy.

Barwy są psychicznym, subiektywnym wrażeniem, odbitym światłem, jakie odbieramy i czujemy za pomocą naszych zmysłów. I choć towarzyszą nam od chwili urodzenia nie każdy, poza estetycznym odbiorem, doszukuje się w nich głębszego znaczenia. Tymczasem stosowanie określonych kolorów w architekturze, dekoracji wnętrz, projektowaniu ubrań, może mieć istotny przekaz niewerbalny. Już w czasach prehistorycznych za pomocą określonej kolorystyki wyrażano stopień pozycji społecznej a nawet stosunek do tradycji i religii. Obecnie, poza wspomnianym zastosowaniem, wykorzystuje się je również do wyrażania stanu emocjonalnego, leczenia zaburzeń psychicznych, kształtowania wizerunku osobistego.

Kolorowy wizerunek….
W życiu zawodowym i prywatnym, wchodzimy w niezliczoną sieć kontaktów interpersonalnych, o różnym stopniu trwałości i zażyłości. Często nie znając dobrze osoby zdarza się nam postrzegać ją negatywnie, co wynika ze zbyt pochopnej i pobieżnej oceny. Na „zewnętrzną opinie”, składa się sposób prowadzenia rozmowy, ubranie, a nawet kolorystyka jaką stosujemy. Choć wydaje nam się, że w swojej ocenie nie skupiamy się na kolorach, to tak naprawdę mają one znaczący wpływ na nasz odbiór. Jak się okazuje barwy będące wiązką światła , emitującą określony poziom energii mogą przekazywać wiedze o naszych uczuciach, potrzebach, motywacjach, osobistej witalności, stosunku do ludzi i pracy, a nawet zdradzać czy czujemy się bezpieczni. Jak dowiedziono, preferencje do określonej kolorystyki kształtują się we wczesnym dzieciństwie, (około 2 roku życia), a podczas dorastania i stykania się z różnymi doświadczeniami ulegają zmianie. O tym jaki mamy własny kolor, wyrażający osobistą energię decyduje radiesteta, ale by stosować go odpowiednio w manipulacji tłumem, wystarczą podstawowe informacje o autoprezentacji. Musimy tylko pamiętać, że na jej kształtowanie składają się nie tylko odcienie stosowane w ubiorze, ale i te związane z osobistymi przedmiotami np. torebka, parasol, samochód a nawet wystrój naszego biura, jeśli mamy na to wpływ. Zanim jednak rozpoczniemy zabawę kolorami musimy odpowiedzieć sobie na pytanie co chcemy przekazać i osiągnąć. Niejednokrotnie wizerunek jaki stworzymy, musi nie tylko pozytywnie wpłynąć na otoczenie, ale być spójnym z wykonywanym zawodem. I tak np.:

DRAMATYCZNY WIZERUNEK- wykorzystywany w pracy aktora, składa się z barw śmiałych, łączone są żywe, zdecydowane kontrasty.

KOMPETENTNY WIZERUNEK- Istotny w zawodach, gdzie nasza praca polega na bezpośrednich kontaktach np. trener, nauczyciel, lekarz. Trzeba zastosować odcienie ciemnoniebieskie, szare, brązowe. Jasne, żywe kolory możemy użyć tylko w dodatkach. Kolory te podkreślają nasz profesjonalizm.

INTELEKTUALNY WIZERUNEK- często niezbędny podczas wystąpień publicznych, musi bazować na różnych odcieniach szarego i niebieskiego łączonych z beżem lub kremowym odcieniem bieli.

BEZPIECZNY WIZERUNEK- Gdy nie chcemy za wiele zdradzić, powinniśmy sięgnąć po ciemne odcienie, z uwzględnieniem barw ziemi.

Wymienione powyżej „kolorystyczne wizerunki” są najczęściej spotykanymi, jednak gdy nie zależy nam na konkretnym typie, możemy rozsądnie łączyć różne kolory. W tej „niewinnej zabawie tonacjami” najważniejsze jest by komunikacja werbalna nie zaprzeczała tej niewerbalnej, płynącej z palety barw. Bywają bowiem przypadki, że osoby wyrażając na głos swoje opinie, pragnienia zaprzeczają temu co mówi ich kolorystyka, dobitnie potwierdzająca ten bezsłowny przekaz. Np. nie można na głos wypowiadać stwierdzenia, że nie interesuje nas szacunek, sympatia otoczenia albo że nie pragniemy miłości jeśli nasze ubranie i wszelkie przedmioty osobistego użytku są w odcieniach czerwonego i czarnego. Stwierdzenie takie wypowiedziane na głos, podkreśla tylko niezbyt ciekawy przekaz kolorystyczny. Połącznie czerwieni z czernią dobitnie zdradza pragnienia danej osoby. Konkretnie kolor czerwony to kolor miłości i przyjaźni, czerń oznacza tęsknotę za czymś . Dlatego, w tym połączeniu, osoba wyrazie mówi, że szuka akceptacji, zrozumienia i czuje się samotna. Głośne zaprzeczanie tego stanu wypada wręcz niekorzystnie, szczególnie jeśli w swojej pracy bazujemy na zaufaniu i sympatii tak jak np. coach, trener, nauczyciel, terapeuta. Jakie zatem stosować kolory w powyższych zawodach, by podkreślić swój profesjonalizm i nawiązać pozytywny kontakt z grupą?. W pracy wykładowcy, trenera najlepszy jest kolor żółty, podkreślający naszą kreatywność, serdeczność, dobrą komunikacje, otwartość, bystrość. Jest najlepszym kolorem do prowadzenia. wykładów, szkoleń gdyż podnosi nasze poczucie wartości i pewność siebie a grupie przekazuje informację, iż nasza praca jest pasją. Pomimo iż uczniowie nie zawsze znają jego głębszy sens, na sam widok barwy reagują entuzjazmem. Wyzwala on w grupie otwartość na dyskusję, energię i chęć do współpracy. Jeżeli kolor żółty zastosują nasi słuchacze, jako trenerzy, terapeuci, możemy dostrzec prawdziwe problemy grupy z jaką pracujemy. Słuchacze, mają kłopoty z komunikacją, nie lubią i nie potrafią opowiadać o sobie, swoich problemach. Jako psychoanalitycy, trenerzy kompetencji miękkich powinniśmy nakłonić podopiecznych do zrezygnowania z tej barwy, gdyż jej nadmiar może wzmacniać w nich lęki i strach, co utrudni naszą pracę. Drugim kolorem, posiadającym tylko pozytywne zabarwienie, w pełni pasującym do wspomnianych zawodów jest granat. O naszym trenerze, wykładowcy mówi nam, że jest on osobą inteligentną, odpowiedzialną, rozsądną. Wykonywana praca sprawia mu dużo przyjemności, gdyż lubią podnosić swoją wiedzę i chętnie się nią dzieli z innymi. Jest to istotna informacja, gdyż nie ma nic ważniejszego niż mentor z pasją i zadowoleni słuchacze, podopieczni. Oczywiście jako trenerzy nie musimy używać ciągle tej samej kolorystyki. Jest to nawet nie wskazane, gdyż przez otoczenie możemy zostać odebrani jako osoby ograniczone przez niewidzialne ramy. Dlatego pracując jako trenerzy, coach’owie, terapeuci możemy śmiało używać koloru pomarańczowego. Mówiącym otoczeniu, że jesteśmy osobami energicznymi, ambitnymi, otwartymi. Tryskającymi radością i stosującymi nowoczesne, niekonwencjonalne metody nauczania. Blada zieleń, wskazuje na osobę życzliwą, umiejętnie odkrywającą potrzeby innych, co w procesie pracy trenera, coach’a jest niezwykle ważne by osiągnąć zamierzony cel. Podobne informacje możemy odczytać też z koloru fioletowego, jego wielbiciele posiadają dobrą intuicję, potrafią odnaleźć właściwe wyjście z problemowej sytuacji. Wymienione kolory jeżeli są zbyt wyraziste zawsze możemy „wyregulować” odcieniem bieli, by w niektórych przypadkach złagodzić lub podkreślić płynącą z nich wibrację.

Przyjazne pomieszczenie…
Barwy odgrywają też szczególne znaczenie w dekoracji wnętrz. Jeżeli mamy jakikolwiek wpływ na wystrój naszego biura, sali szkoleniowej, powinniśmy stosować odcienie dobrze wpływające na koncentrację i pobudzające do działania. Dobre efekty osiągniemy jeżeli będziemy sterować kolorystyką w zależności od zajęć jakie prowadzimy. Każdy kolor jaki zastosujemy w tonacji sufitu, ścian, podłogi, dodatków będzie emitował określone promieniowanie radiestezyjne. W zależności od potrzeb, to niewidzialne promieniowanie, odczuwalne przez emocje, pozwoli nam się skoncentrować, grupie zapewni bezpieczeństwo, ukojenie i spokój. Jaka barwa pomieszczenia jest więc niezbędna? W pracy terapeuty przydatny bywa czerwony: wzmacnia pewność siebie, zwalcza chandrę. Żółty wzmacnia komunikatywność, jeżeli podczas swoich zajęć uciekamy do medytacji, dobrą role odegra fiolet. Generalnie nie ma jakiejś najlepszej recepty na wystrój wnętrz. Wiadomo jednak, że kolory jasne mają działanie kojące. Odbijają więcej światła dlatego jeśli pracujemy z grupą w niezbyt dużym pomieszczeniu musimy je zastosować by nie wywołać poczucia przytłoczenia i senności. Prowadząc szkolenia czy spotkania terapeutyczne na pewno nie możemy korzystać z małych pomieszczeń w których dominuje kolorystyka ciemna. Barwy takie działają przygnębiająco i zniechęcająco, utrudniają koncentrację i złapanie kontaktu. Dlatego urządzając swoje miejsce pracy, musimy zadbać by dodatki, kolory ścian, podłogi ułatwiały nam prace a nie ją utrudniały. Tym bardziej, że kolory nas otaczające są przedłużeniem osobistego wizerunku, który w pracy trenera coach’a, wykładowcy, psychologa musi być nienaganny i bezbłędny. By osiągnąć zawodowy sukces.