Na co
dzień otacza nas niezliczona paleta barw, do których ze względu na brak wiedzy
nie przykładamy wagi. Jednak ta niewidzialna wiązka światła może mieć duży
wpływ na nasze zdrowie, życie prywatne, a nawet sukces zawodowy.
Barwy są
psychicznym, subiektywnym wrażeniem, odbitym światłem, jakie odbieramy i
czujemy za pomocą naszych zmysłów. I choć towarzyszą nam od chwili urodzenia
nie każdy, poza estetycznym odbiorem, doszukuje się w nich głębszego znaczenia.
Tymczasem stosowanie określonych kolorów w architekturze, dekoracji wnętrz,
projektowaniu ubrań, może mieć istotny przekaz niewerbalny. Już w czasach
prehistorycznych za pomocą określonej kolorystyki wyrażano stopień pozycji
społecznej a nawet stosunek do tradycji i religii. Obecnie, poza wspomnianym
zastosowaniem, wykorzystuje się je również do wyrażania stanu emocjonalnego,
leczenia zaburzeń psychicznych, kształtowania wizerunku osobistego.
Kolorowy
wizerunek….
W życiu
zawodowym i prywatnym, wchodzimy w niezliczoną sieć kontaktów
interpersonalnych, o różnym stopniu trwałości i zażyłości. Często nie znając
dobrze osoby zdarza się nam postrzegać ją negatywnie, co wynika ze zbyt
pochopnej i pobieżnej oceny. Na „zewnętrzną opinie”, składa się sposób prowadzenia
rozmowy, ubranie, a nawet kolorystyka jaką stosujemy. Choć wydaje nam się, że
w swojej ocenie nie skupiamy się na kolorach, to tak naprawdę mają one
znaczący wpływ na nasz odbiór. Jak się okazuje barwy będące wiązką światła ,
emitującą określony poziom energii mogą przekazywać wiedze o naszych uczuciach,
potrzebach, motywacjach, osobistej witalności, stosunku do ludzi i pracy, a
nawet zdradzać czy czujemy się bezpieczni. Jak dowiedziono, preferencje do
określonej kolorystyki kształtują się we wczesnym dzieciństwie, (około 2 roku
życia), a podczas dorastania i stykania się z różnymi doświadczeniami
ulegają zmianie. O tym jaki mamy własny kolor, wyrażający osobistą energię
decyduje radiesteta, ale by stosować go odpowiednio w manipulacji tłumem,
wystarczą podstawowe informacje o autoprezentacji. Musimy tylko pamiętać, że na
jej kształtowanie składają się nie tylko odcienie stosowane w ubiorze, ale
i te związane z osobistymi przedmiotami np. torebka, parasol, samochód a nawet
wystrój naszego biura, jeśli mamy na to wpływ. Zanim jednak rozpoczniemy zabawę
kolorami musimy odpowiedzieć sobie na pytanie co chcemy przekazać i osiągnąć.
Niejednokrotnie wizerunek jaki stworzymy, musi nie tylko pozytywnie wpłynąć na
otoczenie, ale być spójnym z wykonywanym zawodem. I tak np.:
DRAMATYCZNY
WIZERUNEK- wykorzystywany w pracy aktora, składa się z barw śmiałych,
łączone są żywe, zdecydowane kontrasty.
KOMPETENTNY
WIZERUNEK- Istotny w zawodach, gdzie nasza praca polega na bezpośrednich
kontaktach np. trener, nauczyciel, lekarz. Trzeba zastosować odcienie
ciemnoniebieskie, szare, brązowe. Jasne, żywe kolory możemy użyć tylko w
dodatkach. Kolory te podkreślają nasz profesjonalizm.
INTELEKTUALNY
WIZERUNEK- często niezbędny podczas wystąpień publicznych, musi bazować na różnych
odcieniach szarego i niebieskiego łączonych z beżem lub kremowym odcieniem
bieli.
BEZPIECZNY
WIZERUNEK- Gdy nie chcemy za wiele zdradzić, powinniśmy sięgnąć po ciemne
odcienie, z uwzględnieniem barw ziemi.
Wymienione
powyżej „kolorystyczne wizerunki” są najczęściej spotykanymi, jednak gdy nie
zależy nam na konkretnym typie, możemy rozsądnie łączyć różne kolory.
W tej „niewinnej zabawie tonacjami” najważniejsze jest by komunikacja
werbalna nie zaprzeczała tej niewerbalnej, płynącej z palety barw. Bywają
bowiem przypadki, że osoby wyrażając na głos swoje opinie, pragnienia
zaprzeczają temu co mówi ich kolorystyka, dobitnie potwierdzająca ten bezsłowny
przekaz. Np. nie można na głos wypowiadać stwierdzenia, że nie interesuje nas
szacunek, sympatia otoczenia albo że nie pragniemy miłości jeśli nasze ubranie
i wszelkie przedmioty osobistego użytku są w odcieniach czerwonego i czarnego.
Stwierdzenie takie wypowiedziane na głos, podkreśla tylko niezbyt ciekawy
przekaz kolorystyczny. Połącznie czerwieni z czernią dobitnie zdradza
pragnienia danej osoby. Konkretnie kolor czerwony to kolor miłości
i przyjaźni, czerń oznacza tęsknotę za czymś . Dlatego, w tym połączeniu,
osoba wyrazie mówi, że szuka akceptacji, zrozumienia i czuje się samotna.
Głośne zaprzeczanie tego stanu wypada wręcz niekorzystnie, szczególnie jeśli w
swojej pracy bazujemy na zaufaniu i sympatii tak jak np. coach, trener,
nauczyciel, terapeuta. Jakie zatem stosować kolory w powyższych zawodach, by
podkreślić swój profesjonalizm i nawiązać pozytywny kontakt z grupą?. W pracy
wykładowcy, trenera najlepszy jest kolor żółty, podkreślający naszą
kreatywność, serdeczność, dobrą komunikacje, otwartość, bystrość. Jest
najlepszym kolorem do prowadzenia. wykładów, szkoleń gdyż podnosi nasze
poczucie wartości i pewność siebie a grupie przekazuje informację, iż nasza
praca jest pasją. Pomimo iż uczniowie nie zawsze znają jego głębszy sens, na
sam widok barwy reagują entuzjazmem. Wyzwala on w grupie otwartość na
dyskusję, energię i chęć do współpracy. Jeżeli kolor żółty zastosują nasi
słuchacze, jako trenerzy, terapeuci, możemy dostrzec prawdziwe problemy grupy z
jaką pracujemy. Słuchacze, mają kłopoty z komunikacją, nie lubią
i nie potrafią opowiadać o sobie, swoich problemach. Jako psychoanalitycy,
trenerzy kompetencji miękkich powinniśmy nakłonić podopiecznych do
zrezygnowania z tej barwy, gdyż jej nadmiar może wzmacniać w nich lęki i
strach, co utrudni naszą pracę. Drugim kolorem, posiadającym tylko pozytywne
zabarwienie, w pełni pasującym do wspomnianych zawodów jest granat. O naszym
trenerze, wykładowcy mówi nam, że jest on osobą inteligentną, odpowiedzialną,
rozsądną. Wykonywana praca sprawia mu dużo przyjemności, gdyż lubią podnosić
swoją wiedzę i chętnie się nią dzieli z innymi. Jest to istotna informacja,
gdyż nie ma nic ważniejszego niż mentor z pasją i zadowoleni słuchacze,
podopieczni. Oczywiście jako trenerzy nie musimy używać ciągle tej samej
kolorystyki. Jest to nawet nie wskazane, gdyż przez otoczenie możemy zostać
odebrani jako osoby ograniczone przez niewidzialne ramy. Dlatego pracując jako
trenerzy, coach’owie, terapeuci możemy śmiało używać koloru pomarańczowego.
Mówiącym otoczeniu, że jesteśmy osobami energicznymi, ambitnymi, otwartymi.
Tryskającymi radością i stosującymi nowoczesne, niekonwencjonalne metody
nauczania. Blada zieleń, wskazuje na osobę życzliwą, umiejętnie odkrywającą
potrzeby innych, co w procesie pracy trenera, coach’a jest niezwykle ważne by
osiągnąć zamierzony cel. Podobne informacje możemy odczytać też z koloru
fioletowego, jego wielbiciele posiadają dobrą intuicję, potrafią odnaleźć
właściwe wyjście z problemowej sytuacji. Wymienione kolory jeżeli są zbyt
wyraziste zawsze możemy „wyregulować” odcieniem bieli, by w niektórych
przypadkach złagodzić lub podkreślić płynącą z nich wibrację.
Przyjazne
pomieszczenie…
Barwy
odgrywają też szczególne znaczenie w dekoracji wnętrz. Jeżeli mamy jakikolwiek
wpływ na wystrój naszego biura, sali szkoleniowej, powinniśmy stosować odcienie
dobrze wpływające na koncentrację i pobudzające do działania. Dobre efekty
osiągniemy jeżeli będziemy sterować kolorystyką w zależności od zajęć jakie
prowadzimy. Każdy kolor jaki zastosujemy w tonacji sufitu, ścian, podłogi,
dodatków będzie emitował określone promieniowanie radiestezyjne. W zależności od
potrzeb, to niewidzialne promieniowanie, odczuwalne przez emocje, pozwoli nam
się skoncentrować, grupie zapewni bezpieczeństwo, ukojenie i spokój. Jaka barwa
pomieszczenia jest więc niezbędna? W pracy terapeuty przydatny bywa czerwony:
wzmacnia pewność siebie, zwalcza chandrę. Żółty wzmacnia komunikatywność,
jeżeli podczas swoich zajęć uciekamy do medytacji, dobrą role odegra fiolet.
Generalnie nie ma jakiejś najlepszej recepty na wystrój wnętrz. Wiadomo jednak,
że kolory jasne mają działanie kojące. Odbijają więcej światła dlatego jeśli
pracujemy z grupą w niezbyt dużym pomieszczeniu musimy je zastosować by
nie wywołać poczucia przytłoczenia i senności. Prowadząc szkolenia czy
spotkania terapeutyczne na pewno nie możemy korzystać z małych pomieszczeń w których
dominuje kolorystyka ciemna. Barwy takie działają przygnębiająco i
zniechęcająco, utrudniają koncentrację i złapanie kontaktu. Dlatego urządzając
swoje miejsce pracy, musimy zadbać by dodatki, kolory ścian, podłogi ułatwiały
nam prace a nie ją utrudniały. Tym bardziej, że kolory nas otaczające są
przedłużeniem osobistego wizerunku, który w pracy trenera coach’a,
wykładowcy, psychologa musi być nienaganny i bezbłędny. By osiągnąć zawodowy
sukces.