Test określający dominującą półkulę mózgową
W każdym pytaniu wybierz najbliższą Ci odpowiedź. Możesz również
zaznaczać obie odpowiedzi, jeśli opisują Twoją osobę w takim samym
stopniu.
1.
Gdy odruchowo mażesz po kartce, najczęściej są to:
a) nieokreślone bezkształtne bazgroły;
b) określone kształty.
2.
Robiąc notatki, wykorzystujesz:
a) różne kolory;
b) posługujesz się tylko kolorem czarnym lub niebieskim.
3.
Twoje notatki są:
a) logiczne, uporządkowane, oparte na słowach, cyfrach i liniach;
b) nieuporządkowane, zawierające oprócz słów również rysunki.
4.
Zamknij oczy i zobacz, jak reaguje Twoja wyobraźnia na słowo
„niebieski”:
a) zobaczyłeś jakąś niebieską rzecz (osobę);
b) zobaczyłeś napis „niebieski”, np. na tablicy albo ścianie.
5.
Twoją dominującą ręką jest:
a) ręka lewa;
b) ręka prawa.
6.
Jak opisałbyś swoje otoczenie domowe?
a) książki, płyty i filmy są ułożone według jakichś zasad,
w szufladach i na biurku panuje porządek;
b) rzeczy są niepoukładane, panuje wokół „twórczy chaos”,
w którym dobrze sobie radzisz.
7.
Przygotowując się do realizacji celów i wykonania zadań:
a) dokładnie planujesz każdy krok;
b) masz ogólną wizję i działasz raczej spontanicznie.
8.
Jeżeli miałbyś do wykonania w ciągu dnia wiele czynności
i chciałbyś to zapisać:
a) posłużyłbyś się tradycyjnym terminarzem lub notatnikiem;
b) wolałbyś powiesić je na tablicy, na kolorowych kartkach.
9.
Kiedy rozpoczynasz naukę i bierzesz się do czytania grubej
książki:
a) po prostu otwierasz pierwszą stronę i czytasz tekst po kolei;
b) przeglądasz całość i dopiero zaczynasz czytać.
10.
Lubisz pracować i postępować:
a) zgodnie z ustalonymi regułami i zasadami oraz procedurami;
b) gdy masz możliwość wyboru i większą swobodę w działaniu.
11.
Gdy słuchasz nowego utworu muzycznego, najpierw zwracasz uwagę na:
a) melodię;
b) słowa.
12.
Lepiej sobie radzisz z instrukcjami w formie:
a) pisemnej lub mówionego przekazu;
b) obrazów, map.
13.
Uważasz się za osobę:
a) racjonalną, logicznie myślącą, przywiązującą dużą wagę do faktów;
b) lubiącą marzyć, często posługującą się wyobraźnią twórczą, uważającą,
że od faktów ważniejsze są emocje.
14.
Zwykle potrafisz skoncentrować się:
a) nad wieloma różnymi projektami;
b) nad jednym projektem.
15.
Kiedy czytasz czasopismo:
a) „skaczesz” po różnych stronach;
b) czytasz od początku do końca.
Podsumuj wyniki:
L (półkula lewa) =
P (półkula prawa) =
L i P (synergia półkul) =
Odczytywanie wyników:
1.
Przewaga L — posługujesz się częściej
lewą półkulą mózgową.
2.
Przewaga P — posługujesz się częściej
prawą półkulą mózgową.
3.
Dominacja L i P — masz tendencje
do synergicznego posługiwania się obiema półkulami.
4.
Równowaga L i P (bez kategorii L
i P — zaznaczenia obu odpowiedzi) — wykorzystujesz
jedną i drugą półkulę do różnych funkcji.
Dominujące style uczenia się
1.
Wzrokowiec z dominacją lewej półkuli (W – L)
Najszybciej uczy się, czytając, oglądając wykresy, schematy, obrazy
i grafiki. Szczególnie szybko zapamiętuje informacje wyrażone słowami,
cyframi i liczbami. Porządkuje swoje dane; lubi systematykę, kategoryzację
i porządek w gromadzonych informacjach. Najlepiej pracuje na notatkach
linearnych. Lubi mieć przed sobą przygotowany wcześniej plan pracy.
Najchętniej korzysta z opracowanych w punktach strategii działania.
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z wykładowcą ułatwia
mu koncentrację.
2.
Wzrokowiec z dominacją prawej półkuli
(W — P)
Najłatwiej przyswaja informacje przedstawione w postaci obrazów, rysunków,
plansz, zdjęć, kolorów i relacji przestrzennych. Chętnie korzysta
z wszelkich materiałów wizualnych. Ma tendencje do koncentracji
na całości; kieruje się przyswajaniem wiedzy od syntezy (ogółu)
do analizy (szczegółu). Lubi język obrazowy, bogaty w metafory
i barwne opisy. W notowaniu szczególnie przydatne są dla niego
mapy myśli.
3.
Słuchowiec z dominacją lewej półkuli
(S — L)
Najlepiej koncentruje uwagę i uczy się, słuchając. Lubi więc wykłady,
prezentacje, płyty, kasety i materiały audio (mp3) oraz dyskusje.
Jest uporządkowany, szybko przyswaja informacje przedstawione szczegółowo krok
po kroku według jasnej systematyki. Zapamiętuje lepiej, gdy czyta
na głos i w trakcie rozmowy na dany temat. Jest wrażliwy
na punkcie języka, w którym odbiera informacje — jego ton,
barwę, głośność. Szybko rozumie sens słyszanych słów, bez potrzeby silnego
angażowania wyobraźni. W czasie czytania powinien często zadawać sobie
pytania na temat poznawanych treści.
4.
Słuchowiec z dominacją prawej półkuli
(S — P)
Najlepiej uczy się, słuchając. W nauce pomaga mu muzyka. Jest
wyczulony na rytm, co powoduje, że np. łatwiej zapamiętuje
rymowanki oraz te informacje, przy nauce których rytm jest
obecny (wystukuje go palcami, nogą, nuci, wyobraża sobie informacje,
„słysząc” skojarzone z nimi dźwięki). Lubi i zapamiętuje demonstracje
na żywo i konstrukcje trójwymiarowe ze względu na pamięć
wizualno-przestrzenną charakterystyczną dla dominacji prawej półkuli. Najlepiej
gdy wizualizuje czytany tekst, tworząc w wyobraźni dynamiczne,
ruchome obrazy z efektami dźwiękowymi.
5.
Kinestetyk z dominacją lewej półkuli
(K — L)
Najszybciej uczy się, angażując swoje mięśnie w procesy poznawcze. Lubi
brać udział w grach dydaktycznych, „odgrywać role”, uczestniczyć
w przygotowanych symulacjach sytuacyjnych. Najskuteczniej uczy się poprzez
modelowanie. Lepiej się czuje, gdy w czasie nauki może chodzić lub
kołysać się na nogach. Uczy się doskonale na modelach
i schematach. Lubi pracować na materiale dobrze zorganizowanym
i usystematyzowanym, który może przyswajać krok po kroku.
Chętnie planuje, lubi pisać, rysować i robić to, co pozwoli
mu zaangażować jak najwięcej mięśni. Przy rozwiązywaniu zadań i problemów
szuka analogii z realnym życiem.
6.
Kinestetyk z dominacją prawej półkuli
(K — P)
Lubi uczyć się w ruchu. Zapamiętuje najlepiej to, co robił
i w czym brał czynny udział. Nie potrzebuje szczegółowych
instrukcji, od razu bierze się do działania. Dużą rolę
w przyswajaniu nowych informacji odgrywają u niego emocje
i intuicja — uczy się metodą prób i błędów. W procesie
poznawczym kieruje się zasadą od ogółu do szczegółu. Bardzo dobrze
przyswaja nową wiedzę, odwołując się do jej praktycznego zastosowania
w życiu. Informacje zapamiętuje, tworząc w wyobraźni dynamiczne
obrazy z własnym udziałem. Najchętniej korzysta z pomocy
dydaktycznych, które może dotykać, przestawiać, łączyć w konstrukcje.
Sprawdzają się w jego przypadku plansze i tablice, na których można
pisać i rysować. Motywuje go rywalizacja. Powinien uczyć się
w spokojnym miejscu, tak aby nie rozpraszał go jakikolwiek
ruch w otoczeniu. Pracuje szybko, w sposób impulsywny.
